[ROZMOWA] Już w gimnazjum chciałam być pilotem
Rozmowa z KLAUDIĄ FORTUNĄ, studentką II roku studiów magisterskich Politechniki Rzeszowskiej na kierunku lotnictwo i kosmonautyka, specjalność pilotaż.
Studiuje pani pilotaż, specjalność na którą bardzo trudno się dostać. W czasie inauguracji roku akademickiego otrzymała pani certyfikat ukończenia szkolenia do licencji pilota komunikacyjnego. Czuje pani dumę?
Rzeczywiście, było to dla mnie duże wyzwanie. Rekrutacja na pilotaż była wymagająca i ciężka. Było też dużo nauki i stresu, ale na szczęście wszystko się udało i poszło w tym kierunku, w jakim chciałam. Bardzo się z tego cieszę.
Dlaczego wybrała pani pilotaż, skąd pasja do latania?
Wszystko zaczęło się od mojego pierwszego lotu samolotem pasażerskim, było to w pierwszej klasie gimnazjum. Tak mi się to spodobało, że zaczęłam interesować się lotnictwem. Dwa lata później zrobiłam kurs szybowcowy podstawowy. Byłam już wtedy przekonana, że latanie jest tym, co chcę robić w życiu. Aby iść tym tropem, w liceum wybrałam klasę o profilu typowo ścisłym, wiedziałam też, że chciałabym studiować na Politechnice Rzeszowskiej. Słyszałam same dobre opinie na temat kształcenia pilotów cywilnych przez Politechnikę, co mnie jeszcze bardziej utwierdziło w wyborze kierunku.
Kobiet wykonujących zawód pilota jest mniej niż mężczyzn. Jak mężczyźni postrzegają kobiety za sterami samolotów?
Kobiet w tym zawodzie jest zdecydowanie mniej, ale z roku na rok ta liczba rośnie. Nie spotkałam się jeszcze z jakimiś stereotypami, czy innym traktowaniem kobiet jeśli chodzi o latanie. Zawsze starałam się wykonywać zadania w czasie lotu jak najlepiej. Na pierwszym miejscu stawiam na umiejętności i wiedzę, tak aby tej różnicy płci nie było można odczuć.
Czy są jakieś kobiece cechy, które ułatwiają bycie pilotem?
Wydaje mi się, że nie ma. W tej branży ważne są cechy indywidualne, jakie kobieta czy mężczyzna powinni mieć, aby móc jak najlepiej wykonywać ten zawód.
Jakie są cechy dobrego pilota?
Na pewno odpowiedzialność, pilot powinien też posiadać umiejętności manualne i techniczne. Powinien umieć działać pod presją czasu i stresu - nieraz zdarzają się sytuacje, w których musi zachować zimną krew i opanowanie. Zdolność do podejmowania szybkich decyzji oraz właściwa analiza sytuacji to kolejne z licznych cech i umiejętności dobrego pilota. Oprócz tego powinien on być zdeterminowany i podnosić swoje kwalifikacje, aby być coraz lepszym i doskonalszym w tym co robi.
Ma pani kontakt z różnymi ludźmi z branży lotniczej, jaką opinią cieszą się nasi absolwenci wśród pracodawców?
Opinie na temat Politechniki i jej absolwentów wśród pracodawców i osób ze środowiska lotniczego są bardzo przychylne. Politechnika cieszy się dużą renomą i wysoką jakością szkolenia. Myślę, że większość, jak nie wszyscy absolwenci Politechniki Rzeszowskiej bardzo szybko znajdują pracę. W szczególności teraz, kiedy rynek lotniczy jest bardzo otwarty, a zapotrzebowanie na pilotów liniowych jest coraz większe.
Jakie są pani marzenia?
Chciałabym krok po kroku realizować swoje cele. Jednym z nich jest zostanie pilotem liniowym i praca w liniach lotniczych.