Podstrona: [ROZMOWA] Wolontariat daje nam pozytywną energię / POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza

[ROZMOWA] Wolontariat daje nam pozytywną energię

2018-03-28
[ROZMOWA] Wolontariat daje nam pozytywną energię

Rozmowa z Alicją Gerką, studentką V roku informatyki Politechniki Rzeszowskiej, członkiem grupy GIRLS byte, która w ramach wolontariatu organizuje warsztaty informatyczne dla dzieci z małych miejscowości na Podkarpaciu.

Skąd pomysł na wolontariat?

Wszystko zaczęło się od wolontariatu organizowanego w ramach programu IT for SHE, w którym zdecydowałyśmy się wziąć udział. Po zgłoszeniu się do programu w lipcu 2017 r., nie znając się jeszcze, wyjechałyśmy do Poznania na szkolenie przygotowane przez organizatora programu - Fundację Edukacyjną Perspektywy. W Poznaniu zdecydowałyśmy, że zrealizujemy projekt edukacyjny wspólnie we cztery w Ustrzykach Dolnych. Po powrocie założyłyśmy projekt na platformie Zwolnieni z Teorii, tak powstało GIRLS byte.

Kto wchodzi w skład grupy, co studiujecie?

W skład naszej grupy wchodzą: Joanna Baran, studentka IV roku informatyki PRz, Joanna Budzik, absolwentka informatyki PRz oraz Daria Pilek, studentka V roku mechatroniki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Choć wszystkie studiujemy kierunki techniczne, każda z nas specjalizuje się w innych technologiach, dzięki czemu wspólnie jesteśmy w stanie opracować scenariusze warsztatów dla dzieci praktycznie z wszystkich dziedzin informatyki. Ja skupiam się na cyberbezpieczeństwie i sieciach komputerowych, Joanna Baran specjalizuje się w technologiach frontendowych i zagadnieniach związanych z analityką IT, Daria jest naszą ekspertką od robotyki, automatyki i mechaniki, a Joanna Budzik specjalizuje się w programowaniu full-stack i algorytmice.

Do kogo skierowany jest projekt?

Naszym głównym celem jest zwiększanie kompetencji informatycznych dzieci z małych miejscowości na Podkarpaciu poprzez organizację warsztatów z wykorzystaniem nowych technologii. Ponadto staramy się też zachęcać dziewczynki do rozwijania ich zdolności technicznych. Od września zorganizowałyśmy warsztaty dla prawie 200 dzieci w wieku 9-15 lat. Gościły nas szkoły w Ustrzykach Dolnych, Łopuszce Wielkiej, Pysznicy, Jadachach, Woli Zarczyckiej, a także Ośrodek Kultury w Brzózie Królewskiej. W tej chwili planujemy kolejne warsztaty.

Jak reagują dzieci na wasze warsztaty?

Staramy się, aby nasze warsztaty (poza tym, że stanowią sporą dawkę merytorycznej wiedzy) stanowiły świetną zabawę dla uczestników. Dzięki wsparciu organizacji takich jak Projektor - Wolontariat Studencki i naszych sponsorów mamy możliwość przybliżenia nowych technologii w praktyczny sposób. Podczas zajęć wykorzystujemy m.in.: zestawy do budowania robotów, programowalne minikomputery, drukarkę 3D czy kostki Rubika, przydają się także sznurki, spinacze i nożyczki. Poza tym dzieci są ciekawe świata nowych technologii i nawet jeśli prowadzimy zajęcia w formie pogadanki o bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni, słuchają nas z zainteresowaniem.

Czy nauka kierunków technicznych poprzez takie warsztaty zmienia w dzieciach postrzeganie świata, podejście do uczenia się nowych rzeczy?

Badania dowodzą, że rozwijanie myślenia algorytmicznego u dzieci poszerza ich zdolność do samodzielnego znajdywania rozwiązań dla pojawiających się problemów, uczy także precyzji i przewidywania, co przydaje się na dalszych etapach nauki. Staramy się, aby nasze warsztaty rozwijały w dzieciach zarówno zdolność myślenia komputacyjnego, jak i kreatywność i zdolność współpracy. Przy tak szybkim rozwoju technologii brak rozwijania kompetencji informatycznych może doprowadzić do tego, że świat przestanie być dla nas zrozumiały. Poza tym, w ramach współpracy z Kołem Naukowym Something About IT Security, dbamy o zwiększanie świadomości zagrożeń związanych z funkcjonowaniem w cyberprzestrzeni. Mamy nadzieję, że po naszych zajęciach, dzieci będą bardziej uważne i ostrożne podczas korzystania z Internetu, i że będą wiedziały jak weryfikować znalezione w sieci informacje.

Czy łatwo pogodzić naukę z prowadzeniem wolontariatu?

Same studia nie jest trudno pogodzić z wolontariatem. Jednak jeśli do tego dochodzi jeszcze praca i inne działalności takie jak koła naukowe (tak jak w naszym przypadku) to czasami bywa bardzo ciężko (jedna z nas wykorzystała już prawie cały urlop na wyjazdy do szkół). Jednak nigdy nie przeszło nam przez myśl, aby zrezygnować. Możliwość inspirowania dzieci i wpływania na otaczającą nas rzeczywistość daje nam motywację, a wolontariat - wiele radości i poczucie spełnienia. Mamy też satysfakcję z tego, że nasza praca jest doceniana, zarówno przez dzieci i szkoły, jak i organizacje takie jak Fundacja Edukacyjna Perspektywy. W listopadzie 2017 r. Fundacja przyznała nam nagrodę w konkursie „Lokalne Innowacje – wolontariat IT for SHE”. Dzięki naszej wygranej szkoła w Ustrzykach Dolnych otrzymała zestawy edukacyjne umożliwiające przeprowadzanie zajęć z robotyki.

 

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję